Opleiding: Merk Leiderschap - Positioneren voor de toekomst

Wil jij de ontwikkeling van jouw (organisatie)merk onderbouwd en geïnspireerd richting geven, zodat het merk een kompas wordt voor de organisatie én klanten? De opleiding Merk Leiderschap: Positioneren voor de toekomst daagt je uit om als professional je eigen visie te vormen op hoe het merk kan bijdragen aan het succes van jouw organisatie, daarbij ondersteund door merkspecialisten Mary Hoogerbrugge en Onno Maathuis.

In deze opleiding leer je van de theorieën van grote merkdenkers, de kennis en ervaringen van 15 topsprekers uit de wetenschap en de praktijk, van succesvolle cases én van de ervaringen van jouw medestudenten. Elke opleidingsdag wordt een nieuw thema behandeld, waarbij we je prikkelen om vanuit verschillende perspectieven naar merkvraagstukken te kijken. Tevens krijg je concrete handvatten aangereikt hoe je richting geeft aan de ontwikkeling van het merk en de organisatie daarin mee kan nemen.

4 x 2 dagen +1 | 6 +7 feb '25 | NIMA geaccrediteerd: 25 PE-punten - Certificaat Merk Leiderschap
€7.045* opleidingsprijs | € 5.990* voor leden van bvA, VIA, Logeion, SWOCC en NIMA.
Locatie: Regio Utrecht
*Genoemde prijzen zijn exclusief 21% btw.
Mary Hoogerbrugge
Onno Maathuis

Ontwikkeld en begeleid door:

Mary Hoogerbrugge, Onno Maathuis
Opleiding Leiding Details Programma Inschrijven
Ik heb een vraag
Download opleidingsbrochure

Opleiding

Voldoet de opleiding aan jouw behoeften?

Jij bent verantwoordelijk voor het (organisatie)merk of je adviseert op dit niveau. Jouw uitdaging is om ervoor te zorgen dat dit merk toekomstbestendig is en op de bestuursagenda komt met betrekking tot onderwerpen zoals: cultuur, innovatie, digitalisering en marketing. Je wil een stevige gesprekspartner zijn op bestuursniveau en daarom jouw kennis over merken en merkmanagement verder ontwikkelen met de nieuwste inzichten. Je kijkt ernaar uit om tijdens inspirerende lessen ondergedompeld te worden in theorieën, inzichten, cases en praktijkervaringen om daar vervolgens voor je eigen merkvraagstukken mee aan de slag te gaan. 

  • Met welke theorieën, inzichten en tools kun je het merk op een hoger niveau en steviger in de organisatie verankeren?
  • Wat zijn de belangrijkste bronnen en bouwstenen voor een relevante en onderscheidende positionering?
  • Hoe richt je een merkenportfolio dat aansluit bij de organisatie én de markt?
  • Hoe neem je de organisatie mee? 
  • En hoe wordt een merkpositionering richtinggevend voor productontwikkeling, dienstverlening en communicatie? 

Zit jij in een andere situatie of met andere vragen en wil je weten of deze opleiding daarop aansluit? Neem dan contact met ons op, wij zijn benieuwd naar jouw verhaal.

Wat levert het jou op?

8 intensieve dagen met inspirerende lessen van de begeleiders en 15 toonaangevende gastdocenten. Je kennis met betrekking tot merkontwikkeling en positionering wordt verdiept en verbreed. Daarbij is er volop ruimte voor uitwisseling met de medestudenten en om te sparren met de begeleiders. Je krijgt handvatten om jouw (organisatie)merk inspirerend, onderbouwd en met de nieuwste inzichten vorm en richting te geven. Zo versterk je niet alleen het merk van de organisatie, maar til je ook de Nederlandse merkenbouw en merkleiderschap tot een hoger niveau.

Voor wie is deze opleiding?

Deze opleiding is bedoeld voor: merk-, marketing- en communicatieprofessionals van commerciële en publieke organisaties die streven naar een meer centrale en sturende rol van het merk in de organisatie. Deze opleiding sluit aan bij merkverantwoordelijken, -adviseurs en -strategen die voor zichzelf of bij een bureau werken, die inmiddels wat jaren ervaring hebben en hun strategische merkkennis willen vergroten en updaten met de laatste inzichten en voorbeelden.

De strategische principes (op het gebied van positionering, portfoliobeleid, merkinnovatie) die in deze opleiding aan de orde komen, zijn voor organisaties van elke omvang en voor alle branches van toepassing, zoals: fmcg, B-to-B, dienstverlening, industrie, retail, not-for-profit, overheid.

 

Wie verzorgen de opleiding?

Mary Hoogerbrugge en Onno Maathuis zijn de ontwerpers, samenstellers en programmaleiding van deze opleiding. Zij overzien het curriculum en begeleiden alle dagen. Beiden zijn tijdens de lesdagen aanwezig. 

Mary is partner bij strategisch merkadviesbureau De Positioneerders en beschermvrouw van SWOCC. Zij is merkspecialist met als focus: merkpositionering, merkcommunicatiestrategie en effectiviteit. Zij werd door het GvR bekroond met een Coq de Grand Honneur en als VIA Legend. Onno Maathuis is partner bij De Positioneerders en wetenschappelijk actief bij SWOCC en bij Corporate Reputation Review. Hij is gepromoveerd op een onderzoek naar merkportfolio-management. Samen hebben zij de afgelopen jaren veel uiteenlopende organisaties geholpen bij het nemen van beslissingen over de (her-)positionering van hun merken en hun portfolio.

Bekijk het volledige opleidingsprogramma

Details

Data en locatie

2025  
Dag 1-2 Do -vrij  6+7 februari 2025
Dag 3-4 Do-vrij  6+7 maart 2025
Dag 5-6 Do-vrij  3+4 april 2025
Dag 7-8 Do-vrij  8+9 mei 2025
Intervisiedag (examen) Do 5 juni 2025

 

Programma tijden
09.00 - 17.30 

Locatie
Regio Utrecht

Contact
Mocht je vragen over hebben, stuur een mail naar info@irisacademy.nl of bel 06 5027 5547.

Kosten

€ 7.045* opleidingsprijs
€ 5.990* voor leden van NIMA, bvA, VIA, Logeion of SWOCC. 

*Alle hier genoemde bedragen zijn exclusief 21% BTW.

Inclusief / Exclusief

De Masterclass is inclusief literatuur, catering op de beide dagen en een diner op de eerste dag. Overnachting en ontbijt zijn niet inbegrepen. Stuur een mail naar info@irisacademy.nl of bel 06 5027 5547. Wij informeren je graag over de overnachtingsmogelijkheden.

Examenkosten

€ 750* zijn de kosten voor deelname aan de intervisie dag, het examen. Ook dit is optioneel en komt bovenop de opleidingsprijs. Op het examengeld is geen korting van toepassing. Mocht je het examen de eerste keer onverhoopt niet halen, dan mag je één herexamen doen. Dit is in het examengeld inbegrepen.

Examen

Het examen bestaat uit de analyse en een presentatie van een merkcase aan de groep. Tijdens deze intervisiemiddag reflecteren we middels de case-presentaties en vragen op elkaars merken en merkuitdagingen. Aan de hand hiervan wordt ook de theoretische kennis beoordeeld.

Examenkosten: € 750,-. Korting is op het examengeld niet van toepassing. 

Tijdsinvestering

De opleiding bestaat uit in totaal 8 opleidingsdagen en zelfstudie. In totaal beslaat de opleiding 4 tot 5 maanden. In de planning wordt rekening gehouden met schoolvakanties en feestdagen. 

Het programma bestaat uit 8 thema’s

  • Elk thema beslaat 1 opleidingsdag. De 8 opleidingsdagen worden in 4 blokken van twee aaneengesloten dagen aangeboden. Tussen de blokken zitten circa 4 weken.
  • De opleiding wordt afgerond met een intervisie-/examendag.

Literatuur

Eventuele artikelen, lesmaterialen en testen worden ter beschikking gesteld.

Kwaliteitsborging

Deelnemers

Er doen maximaal 15 deelnemers aan deze opleiding mee. Elke opleidingsdag wordt door de deelnemer geëvalueerd en beoordeeld. 

Iris partners

De programmaleiding van alle Iris-opleidingen is in handen van twee Iris-partners. 

Alle Iris-partners zijn geselecteerd op kwaliteit en niveau van functioneren in het vakgebied, praktijkervaring én didactische ervaring. Alle partners hebben een passie voor opleiden en zijn (naast Iris Academy) nog steeds op hoog niveau actief in het vakgebied. Hierdoor blijven zij zich ontwikkelen én kunnen zij blijvend hun praktijkervaringen en nieuwe inzichten inbrengen. 

Iris Academy concentreert zich op een beperkt aantal, hoogwaardige opleidingen die de standaard moeten zetten binnen dat deel van het vakgebied. En we leggen de lat hoog! We streven ernaar dat onze opleidingen gemiddeld met tenminste een 8,5 worden beoordeeld, met een NPS van tenminste +30 worden beloond en dat tenminste 85% van alle examenkandidaten in één keer slaagt.

Overnachting

Stuur een mail naar info@irisacademy.nl of bel 06 5027 5547. Wij informeren je graag over de overnachtingsmogelijkheden.

Ik heb een vraag

Suggesties: Hoe kan ik mijn plekje reserveren, terwijl ik wacht op goedkeuring van mijn werkgever? / Hoe kan ik me opgeven voor een latere opleiding? / Wie kan ik het beste laten deelnemen?

Wees er snel bij, vol=vol

Meld je vandaag nog aan en verzeker jezelf van een plek. 

Meld je hier gratis aan