Opleiding: Merk Leiderschap - Positioneren voor de toekomst

Wil jij de ontwikkeling van jouw (organisatie)merk onderbouwd en geïnspireerd richting geven, zodat het merk een kompas wordt voor de organisatie én klanten? De opleiding Merk Leiderschap: Positioneren voor de toekomst daagt je uit om als professional je eigen visie te vormen op hoe het merk kan bijdragen aan het succes van jouw organisatie, daarbij ondersteund door merkspecialisten Mary Hoogerbrugge en Onno Maathuis.

In deze opleiding leer je van de theorieën van grote merkdenkers, de kennis en ervaringen van 15 topsprekers uit de wetenschap en de praktijk, van succesvolle cases én van de ervaringen van jouw medestudenten. Elke opleidingsdag wordt een nieuw thema behandeld, waarbij we je prikkelen om vanuit verschillende perspectieven naar merkvraagstukken te kijken. Tevens krijg je concrete handvatten aangereikt hoe je richting geeft aan de ontwikkeling van het merk en de organisatie daarin mee kan nemen.

4 x 2 dagen +1 | 6 +7 feb '25 | NIMA geaccrediteerd: 25 PE-punten - Certificaat Merk Leiderschap
€7.045* opleidingsprijs | € 5.990* voor leden van bvA, VIA, Logeion, SWOCC en NIMA.
Locatie: Regio Utrecht
*Genoemde prijzen zijn exclusief 21% btw.
Mary Hoogerbrugge
Onno Maathuis

Ontwikkeld en begeleid door:

Mary Hoogerbrugge, Onno Maathuis

Programma

Dag 1: 6 februari '25

Introductie van merkleiderschap

"Leidende denkers over merken"

Kennismaking met merktheorieën en merkdenkers. 

  • Introductie van de opleiding en kennismaking met elkaar
  • De ontwikkeling van het merk in de tijd
  • Basistheorieën van merkdenken
  • Het merk in het geheugen: associaties, categorisatie
  • Informatieverwerking

Dag 2: 7 februari '25

Positioneren voor de toekomst

"Een leidend merk: positionering en merkgroei"

Kernprincipes van positioneren: (her)categorisatie en een gedachtegoed.

  • Positioneren is (her) categoriseren
  • Van associaties naar een richtinggevend gedachtegoed
  • Bronnen voor een positionering van inside-out en outside in
  • Theorieën over hoe merken groeien: penetratie versus loyaliteit.
  • Saliency, Distinctive Brand Assets, CEPs, differentiation en distinctiveness

Dag 3: 6 maart '25

Merkidentiteit en betekenis

"De organisatie als merk"

Organization branding en betekenisvol zijn als organisatiemerk. 

  • Identiteit: de eigenheid van de organisatie als bron voor positioneren
  • Identificatie, medewerkers alignment
  • Merkoriëntatie en cultuur: lessen uit de praktijk & wetenschap
  • Identificatie van merkwaarden aan de hand van het Drijfveren-model
  • Betekenisvolle en waardevolle organisaties

Dag 4: 7 maart '25

Merkportfoliobeleid

"Een effectieve merkportfolio"

De ontwikkeling van een passend portfoliobeleid.

  • Inzichten uit de wetenschap
  • Basismodellen: de drivers van portfoliostrategie
  • Diverse voorbeelden uit de praktijk
  • Leren van een praktijkcase
  • Hotelcase Portfoliobeleid - Harvard Business Review – interactieve opzet.

Dag 5: 3 april '25

Merkontwikkeling vanuit onderzoek

"Op zoek naar het sturende inzicht"

Bronnen voor positioneren: de outside-in analyse.

  • Het openen van de mentale wereld van de consument/markt
  • Data en consumenteninzichten als bron van haakjes voor positioneren
  • Verschillende onderzoeksmethoden en modellen (waaronder Mentality)
  • De merkbelofte als antwoord op het inzicht: conflictmodel en andere tools
  • Praktijkvoorbeelden en cases

Dag 6: 4 april '25

Merkontwikkeling en merkmanagement

"Het managen van het merk intern en extern"

Merkontwikkeling vanuit een kompas.

  • De merkbelofte waarmaken
  • Merkmodellen als handvat
  • Het meenemen van de organisatie
  • Productontwikkeling en innovatie van het merk

Dag 7: 8 mei '25

Van merk naar gedrag 

"Van inspiratie naar activatie"

Merkbouwen in een digitale tijd. 

  • Sterk digitaal merk
  • Customer experience en communicatie
  • Werking en effectiviteit van communicatie. 
  • Leren van winnende effiecases
  • Vooruitblik naar de intervisiedag (deelname is optioneel)

Dag 8: 9 mei '25

Merken van vandaag en morgen

"Een leidend merk vraagt focus en commitment"

Positioneren is kiezen.

  • Van theorie naar de eigen praktijk
  • Het dilemma-spel en de hitformule
  • Voorbereiding op de intervisiedag
  • Afronding van de leergang