Onno Maathuis (1970) is gespecialiseerd in merkpositionering en merkportfolio.
Onno promoveerde in 1999 op een proefschrift over corporate branding, waarin hij de waarde van organisatiemerken ('the company behind the brand') aantoonde en liet zien welke merkportfoliostrategie het best past bij verschillende organisaties.
Van 1999-2009 was Onno adviseur en partner van Positioneringsgroep, adviesbureau op het gebied van merkontwikkeling.
Om organisaties te ondersteunen bij het communiceerbaar maken van de organisatiestrategie en het formuleren van een heldere strategische visie, richtte Onno samen met Mary Hoogerbrugge in 2009 ‘De Positioneerders’ op (depositioneerders.nl).
De afgelopen jaren werkte hij o.a. voor ABN AMRO, Belsimpel, Nederlandse Loterij, Catharina Ziekenhuis, Rijkswaterstaat, Nationale-Nederlanden en Bol.com.
Overige activiteiten:
- Lid Raad van Toezicht Nierstichting
- Lid Raad van Toezicht GC De Kersenboogerd
- Bestuurslid (penningmeester) van SWOCC (swocc.nl)
- Wetenschappelijk reviewer van Corporate Reputation Review
- Docent bij masteropleidingen van de Erasmus Universiteit Rotterdam (Master Corporate communicatie), SRM (Merkmanagement) en Van Hilst (Communicatie-D-opleiding).