Er bestaan veel mogelijkheden om het vak marketing te leren. Toch mist er nog wel wat. Marketing wordt niet zelden beperkt tot marketingcommunicatie of zelfs reclame dat voor een beperkte kijk zorgt. In veel marketingopleidingen komen bepaalde essentiële marketingonderdelen niet of nauwelijks aan de orde. Bovendien ontwikkelt het vak zich in een razend tempo. Wij hebben de diepe overtuiging dat marketing veel meer impact kan hebben en in de toekomst een spil kan zijn binnen organisaties, juist in een wereld waarin technologie de marketeer helpt (maar ook bedreigt). De kerncompetenties van de marketeer zijn cruciaal voor het duurzaam floreren van organisaties, in de volle breedte van organisaties. Met meer impact voor mensen, voor organisaties en voor de maatschappij als geheel. Niet iedere professional heeft het geluk om marketing op een hoog niveau in de praktijk te leren.
Marketing-D is de meest complete marketingopleiding in Nederland. Zeg maar op MBA-niveau met een bedrijfskundige insteek. Vanuit de brand management en marketingprincipes zoals die worden toegepast bij de beste marketingbedrijven, maar dan doorontwikkeld naar nu. Alle belangrijke marketingonderwerpen komen aan bod met in totaal meer dan 25 topsprekers die op hoog niveau in de praktijk opereren. Deze opleiding is aanvullend aan NIMA-B en NIMA-C en heet daarom Marketing-D. Strategisch, inspirerend, compleet en praktijkgericht.
De opleiding is verdeeld in 3 modules: D1, D2 en D3. De reis begint bij D1, een tweedaagse Masterclass Executive Marketing. D2 en D3 zijn beide vierdaagse opleidingen. Alle modules zijn los te volgen. Als je alle 3 de modules gevolgd hebt binnen twee jaar, dan mag je desgewenst meedoen aan het examen Marketing-D.
De opleiding Marketing-D bestaat uit drie blokken: D1, D2 en D3. Deze zijn los te volgen en te boeken. Als geheel vormen ze de opleiding Marketing-D. Als je binnen twee jaar alle drie de blokken hebt gevolgd, mag je aan het einde meedoen aan het examen Marketing-D dat bij goed gevolg het diploma Marketing-D oplevert. D1 is de tweedaagse Masterclass Executive Marketing, D2 bestaat uit het blok van 4 dagen Marketing zoals marketing bedoeld is en D3 is het blok van eveneens 4 dagen Marketing in de moderne wereld.
Dag 1: CMO Dag
Op de eerste dag van deze tweedaagse Masterclass geven verschillende CMO’s hun kijk op marketing. De stand van het vak, de rol van leiderschap en ethiek, hun perspectief op de noodzakelijke of gewenste ontwikkeling van het vak, van de rol van de marketeer en van de rol van de CMO of marketingdirecteur binnen en buiten de organisatie om meer impact te hebben.
Voorbeelden van de Gastsprekers op deze dag zijn een selectie van:
Dag 2: CEO dag
Op de tweede dag van de Masterclass is het de beurt aan de CEO’s, die een marketingachtergrond hebben en de algehele leiding van hun organisatie hebben. Hoe kijken zij aan tegen marketing, de rol en de ontwikkeling van het vak en de marketeer, en welke rol marketing binnen de organisatie zou kunnen vervullen, waar liggen de kansen, wat is de potentie? En wat is er anders aan deze rol dan als je alleen de marketingverantwoordelijkheid draagt?
Voorbeelden van de Gastsprekers op deze dag zijn een selectie van:
Dag 1
Ochtend
Marketingstrategie
"Marketing needs to recognize its role in generating value for all organizations."
Middag
Het merk - building brand equity
"Building brand equity will generate stakeholder value"
Dag 2
Ochtend
Prijsstrategieën en optimaliseren van marge
“Price is what you pay, value is what you get"
Middag
Maximaliseren van beschikbaarheid (distributie & kanalen)
"Maximising availability is the best growth strategy with the lowest risk of all."
Dag 3
Ochtend
Geïntegreerde marketingcommunicatie
"Building brands AND building business"
Middag
Product- en Innovatiestrategie
"Make the product and services so great, people can't help but to talk about it"
Dag 4
Ochtend
Groeien door maximaliseren van trial & loyalty
“Always work with the end in mind.”
Middag
Marketingvaardigheden, management & leiderschap, denken & communiceren
“Profit is the applause you get for taking care of your customers and creating a motivating environment for your people.”
Dag 1
Ochtend
Internal branding & internal alignment
Middag
De rol van de marketeer in shaping the culture & moving the organization
Dag 2
Ochtend
Purpose & Values
Middag
Ethiek
Dag 3
Ochtend
Digital transformation on marketing
Middag
Media in de wereld van vandaag en morgen
“Het juiste doen als niemand kijkt.”
Dag 4
Ochtend
Sponsoring & Maatschappelijke branding
Middag
Zuurstof & Veranderkracht
Dag 5 & 6
Live case (optioneel)
"Tweedaagse live case om het geleerde in de praktijk te brengen"
Een opdrachtgever brieft in de ochtend van de eerste dag met een case: een echte marketinguitdaging. Hier ga je in kleine groepjes en onder begeleiding mee aan de slag. In de middag van de tweede dag presenteer je als groep je oplossing aan de opdrachtgever, die vervolgens feedback geeft.