Het marketingvak, het tijdsgewricht, technologie – alles verandert in een razend tempo. Het gaat harder en sneller dan je vaak denkt. Zowel de context voor organisaties als het gedrag van klanten, consumenten, gasten, patiënten, cliënten en mensen in hun rol van burger en medewerker verandert. Deze krachtenvelden zijn essentieel voor iedere organisatie. Het stelt nieuwe eisen aan het marketingvak en marketeers, en vraagt om een nieuw perspectief, nieuwe kennis, vaardigheden en samenwerkingsvormen. Wij hebben de diepe overtuiging dat marketing veel meer impact kan hebben en een aanjager én spil kan zijn in organisaties, juist in een wereld waarin technologie de marketeer helpt maar ook bedreigt. De kerncompetenties van de marketeer blijken cruciaal voor het duurzaam floreren van organisaties, in de volle breedte van organisaties. Met meer impact voor mensen, voor organisaties en voor de maatschappij als geheel.
Tijdens de tweedaagse Masterclass Executive Marketing gaan we hierover in gesprek. Op dag 1 doen we dat met verschillende CMOs. Zij geven hun kijk op marketing. De stand van het vak, de rol van leiderschap en ethiek, hun perspectief op de ontwikkelingsrichtingen van het vak, op de rol van de marketeer en op de rol van de CMO of marketingdirecteur binnen en buiten de organisatie. Op dag 2 doen we ditzelfde met CEO’s die onder meer met elkaar gemeen hebben dat zij allen een marketingachtergrond hebben. Hoe kijken zij naar marketing, de rol en ontwikkeling van het vak en de marketeer, en welke rol marketing binnen organisaties kan vervullen? Waar liggen de kansen, wat is de potentie, wat is er nodig om dit in te vullen en waar liggen de hobbels en bedreigingen?
Deze tweedaagse Masterclass is los te volgen en is tevens de eerste van drie modules van de opleiding Marketing-D, die naast deze D1-module bestaat uit twee modules van elk vier dagen (D2 en D3).
Op de eerste dag van deze tweedaagse Masterclass geven verschillende CMO’s hun kijk op marketing. De stand van het vak, de rol van leiderschap en ethiek, hun perspectief op de noodzakelijke of gewenste ontwikkeling van het vak, van de rol van de marketeer en van de rol van de CMO of marketingdirecteur binnen en buiten de organisatie om meer impact te hebben.
Voorbeelden van gastsprekers op deze dag zijn een selectie van:
Brenda Smith (Director Marketing & Customer Experience AS Watson/Kruidvat & Trekpleister),
Johan van der Zande (Senior VP Marketing & Communicatie Ahold),
Patrick Kuijsters RM (Director Brand, Marketing & Corporate Communications ABN Amro),
Tisha van Lammeren (Chief Commercial Officer Oidido),
Frenkel Denie RM (Marketingdirecteur ANWB),
Lucas van Eeghen (CMO Rituals),
Mariëlle Krouwel (CMO NN Group).
Op de tweede dag van de Masterclass is het de beurt aan de CEO’s, die een marketing-achtergrond hebben en de algehele leiding van hun organisatie hebben. Hoe kijken zij aan tegen marketing, de rol en de ontwikkeling van het vak en de marketeer, en welke rol marketing binnen de organisatie zou kunnen vervullen, waar liggen de kansen, wat is de potentie? En wat is er anders aan deze rol dan als je alleen de marketingverantwoordelijkheid draagt?
Voorbeelden van gastsprekers op deze dag zijn een selectie van:
Saskia Egas Reparaz (CEO HEMA),
Michiel Muller (serial entrepreneur, o.a. van Tango, Route Mobiel en Picnic),
Joris Beckers (oprichter en CEO Picnic),
Raymond Cloosterman (oprichter & CEO Rituals),
Pieter Zwart (oprichter & eindbaas Coolblue),
Peer Swinkels (CEO Swinkels Family Brewers),
Nicole Freid RM (CEO Hak),
Joris Aperghis (CEO WE Fashion),
Walter Petri (oprichter & directeur Quooker),
Leendert den Hollander (Vice-President & General Manager Northern Europe Coca-Cola Europacific Partners),
Jacqueline Post RM (CEO Maandag),
Eric Kramer (country manager WPP Nederland),
Jan Willem Koch (Managing Director Hallmark Continental Europe),
Bart Kuppens (eLuscious),
Alfred Levi (commissaris/toezichthouder bij o.a. Holland Casino, Hoogvliet, Ster en Plan International Nederland).