Opleiding: Merkreputatie & Integer Leiderschap

Integriteit is de heilige graal van merkleiderschap en cruciaal voor het bouwen en behouden van een sterke reputatie voor je merk. Handelt jouw (merk)organisatie integer, ook als niemand kijkt? Het is tegenwoordig de grootste uitdaging voor organisaties en hun merken om te voldoen aan de heersende verwachtingen en waarden en normen, vanuit de omgeving van interne en externe stakeholders. 

Als je deze verwachtingen in kaart brengt, beschik je over een nieuw perspectief en fundamenteel vertrekpunt voor het handelen en het gedrag van je merk. In deze opleiding leer je hoe je integriteit internaliseert in jouw merkcultuur, gedrag en gemeenschappelijke vertrekpunten (missie, visie, purpose, waarden en normen).

7 dagen | 5 maart '25 | NIMA geaccrediteerd 24 PE-punten - Certificaat Reputatiemanagement & Integer Leiderschap
€5.250* opleidingsprijs | € 4.463* voor leden van NIMA, bvA, VIA, Logeion en SWOCC.
Locatie: Regio Utrecht
*Alle genoemde prijzen zijn exclusief 21% bw.
Frank Peters

Ontwikkeld en begeleid door:

Frank Peters

Programma


Dag 1

De omgeving die meer druk uitoefent en de rol van reputatiemanagement in dit nieuwe perspectief

  • Als de omgeving de druk op het merk opvoert.
  • Omgeving als uitgangspunt voor merkhandelen.
  • Identiteit als vertrekpunt voor het gedrag van de merkorganisatie.
  • Kijk eerst naar de mens en dan naar de regels.
  • Leiderschap en kwetsbaarheid.
  • Moreel leiderschap is geen keuze.


Dag 2

Omgaan met stakeholderkapitalisme en het realiseren van stakeholderengagement in de praktijk, als onderdeel van langetermijnwaardecreatie voor alle stakeholders

  • De veranderende omgeving door de verplichte nieuwe Europese wetgeving CSRD en rapportage over ESG, met verplichting tot langetermijnwaardecreatie voor en met alle stakeholders.
  • Hoe voorkom je greenwashing en purposewashing?
  • Stakeholdermapping: stakeholders kennen en prioriteren.
  • Strategieën voor stakeholderengagement.
  • Verantwoording en verslaglegging.


Dag 3

Inzicht in de filosofische stromingen en verkenning van het begrip ethiek

  • Ethiek: verkenning van een explosief begrip.
  • Vijf verschillende visies op ethiek handelen voor je merk.
  • Alledaagse uitdagingen aan je moraal.
  • Hoe kan ik ondanks alles het goede doen.


Dag 4

De ontwikkeling van een integere bedrijfscultuur en toepassing van het 3-fasenmodel voor het nemen van meer morele besluiten

  • Merkcultuur: bovenstroom en onderstroom.
  • Integriteit: rationeel en emotioneel.
  • Het scherp formuleren van de morele kwestie.
  • Morele argumenten, pro en contra.
  • Waardevolle morele besluiten nemen.


Dag 5

Het proces van merkwaarden naar beoogd gedrag en het faciliteren van de interne organisatie als belangrijkste communicatiekanaal voor de merkorganisaties. Wat helpt medewerkers het gewenste gedrag te vertonen?

  • Het betrekken van medewerkers in het nadenken over de merkwaarden via interactieve beleidsvormen.
  • Het verhaal rond de merkwaarden.
  • Begeleiding van medewerkers rond de merkwaarden en de (voorbeeld)functie daarin van leidinggevenden en rolmodellen.
  • Het proces van ruimte creëren voor medewerkers om betekenis te kunnen geven aan merkwaarden en ethisch gedrag en de benodigde faciliteiten en randvoorwaarden.
  • Inventariseren van en omgaan met mogelijke barrières en versnellers bij gewenst gedrag.
  • Merkwaarden en het proces van werving en onboarding.


Dag 6

Nieuw leiderschap, de communicatie/marketingmanager als tegenspreker van de CEO en de toekomstgerichte inrichting van de communicatiefunctie

  • De merkorganisatie in een turbulent krachtenveld vol valkuilen.
  • De onschatbare waarde van een goede manager communicatie/marketing.
  • De kenmerken van een moderne afdeling communicatie/marketing.
  • Invulling van je rol als adviseur naar de raad van bestuur of directie.

Dag 7

Slotdag met casusopdracht

  • Praktijkopdracht: Een moreel merkprobleem uit de eigen organisatie wordt tot een integer beredeneerd besluit gebracht, met behulp van de geleerde ethische methode.