Over spaghetti met tomatensaus

Rachelle van der Linden

Auteur:

Rachelle van der Linden

Ab7b651d 30C5 4Ac7 B4b2 65B7b165fc7f
Blog
6 February 2024

Over spaghetti met tomatensaus

Laatst had ik een mooi gesprek met een CEO die ik begeleid met zijn reis van vernieuwing. In dit gesprek vertelde hij mij dat hij tijdens een tweedaagse met zijn directieteam bewust samen is gaan koken en dat iedereen hierbij iets moest intekenen op een van de gerechten. Op het menu stond….- verbazingwekkend- spaghetti met tomatensaus.

Spaghetti met tomatensaus...

Wat zegt dat eigenlijk?

Ik ken niemand die het niet eet….

Niemand zegt er echt iets van

je hebt er niet echt een recept voor nodig

Niemand vindt het echt bijzonder lekker (als het klaargemaakt is door nederlanders dan)

Niemand blijft het bij (ok, wel in de context van de spaghetti met tomatensaus gesprekken)

Je wordt er niet op afgewezen. Er zijn geen haters of echte liefhebbers van spaghetti met tomatensaus.

En, het is altijd betaalbaar, voedzaam en ‘paarima’. Niks mis mee. Niks aan ook.

Heel veel organisaties schotelen al heel lang spaghetti met tomatensaus voor aan hun klanten. Zeker de organisaties die redelijk veel ‘vast’ klanten hebben. En komen er mee weg.

De vraag is, voor hoe lang nog? Hoe lang duurt het voordat klanten in de gaten hebben dat er nog veel meer te halen is op het menu? Dat je eigenlijk veel blijer wordt van uitgesproken eten. Waar je door verrast wordt en de smaakpapillen worden aangeraakt.

Maar om dat te doen moet je Kleur Bekennen. Met de billen bloot. Uitgesproken zijn of worden, waar houd je wel van en waar niet van. Maar ook: als je je menu aanpast, zijn er dan vaste klanten die wakker worden en eigenlijk helemaal niet zitten te wachten op het nieuwe gerecht dat je voorschotelt? Want luister wel, spaghetti met tomatensaus is veel voor weinig, voor iedereen.

Gordon Ramsay en de menukaart

Herken je dit? Het restaurant waar je binnenkomt met zo’n bruine map, geplastificeerde bladen met meer dan 100 keuzes. Iets waar Gordon altijd van gruwelt als topkok. Met altijd de saté met friet kom je hier zeker ook de spaghetti met tomatensaus tegen op het menu. Minimaal bij het kindermenu.
Zou je ook zelf niet de kleinere, heldere en uitgesproken kaart willen hebben, waarbij je, zowel als klant maar ook als restauranthouder, letterlijk Kleur moet bekennen?

Als organisatie moet je keuzes maken. Werken vanuit je eigen kompas, met de beste ingrediënten die je daarmee een -uitgesproken -menu serveren. Met die aantrekkingskracht kies je ook je klanten uit en kiezen je klanten jou. Hoe groter de helderheid, hoe helderder je aanbod.

Dus….. ga je voor spaghetti met tomatensaus en kies je voor ‘onuitgesproken en veilig’ of beken je Kleur en kook je met passie wat echt ten diepste bij jou als organisatie past? De CEO die ik begeleid begrijpt dat het voor hem geen keuze is. Hij heeft op een originele wijze dit zichtbaar gemaakt richting z’n team.

Jij mag het zeggen. Voor zij die graag Kleurrijk en ‘op eigen wijze’ het perfecte menu willen samenstellen nodigen we je graag uit voor onze tweedaagse Masterclass Kleur Bekennen.

Masterclass: Kleur Bekennen & Strategisch Kompas

In een maatschappij die continu in beweging is, is helder onderscheidend vermogen steeds meer een randvoorwaarde voor succesvolle organisaties en authentiek leiderschap. Hoe kies je een heldere positie en waarom? Hoe zorg je voor een doorvertaling van dat onderscheidend vermogen, die heldere kleur in alles wat je organisatie drijft en doet?

Strategische vernieuwing staat en valt bij een heldere kleur en zichtbaarheid daarvan. In deze tweedaagse staat de noodzaak en de stappen van het strategische kompas centraal, geven we inzichten en handvatten en laten je succesvolle implementaties hiervan zien. 

Een complete tweedaagse Masterclass die iedere vernieuwer en manager een basis geeft om de organisatie vanuit de kern te laten groeien en bloeien. Met inspirerende topsprekers die in de praktijk succesvol hebben vernieuwd. Praktische inzichten, discussies met elkaar en volop praktische instrumenten om zelf je kompas te ontwikkelen. Meer informatie? Of wil je direct inschrijven dan kan dat via deze link.