In onze snel evoluerende, competitieve wereld van marketing en media vragen we ons vaak af wat het verschil maakt tussen goed en geweldig, succesvol en uitzonderlijk.
Baanbrekend onderzoek dat eerder dit jaar werd uitgevoerd door APRAIS en WARC werpt licht op een vaak verborgen maar cruciale factor: de sterkte van relaties tussen klanten en bureaus. Dit onderzoek onthult een directe correlatie tussen de stevigheid van deze relaties en de output van zeer effectief werk. In essentie benadrukt het de fundamentele waarheid dat de kwaliteit van deze verbindingen niet louter toevallig is, maar instrumenteel is bij het behalen van zakelijke resultaten.
Het onderzoek, getiteld "Produceren sterkere relaties sterkere resultaten?", trekt zijn conclusies uit een inzichtelijke dwarsanalyse tussen de WARC Effective 100-database en de database van klant-agency-evaluaties van APRAIS. En de conclusie is dat het geen toeval is dat het merendeel van de bureaus die beloond worden voor hun effectiviteit bovengemiddelde scores van hun klanten behalen (68%), terwijl een even indrukwekkend aantal klanten die erkend worden voor effectiviteit bovengemiddelde scores van hun bureau-partners ontvangen (67%). Alleen deze statistiek dient al als een overtuigend bewijs van de diepgaande invloed van stevige klant-agency relaties op de kwaliteit van het geproduceerde werk.
Het onderzoek laat zien dat er drie cruciale pijlers zijn voor een sterk fundament van bloeiende relaties:
Strategie: Succesvolle teams leggen de nadruk op strategische afstemming, wat niet alleen weerklinkt in hoe bureaus hun klanten zien, maar ook in hoe klanten hun bureaus zien. Het onderstreept de noodzaak voor beide partijen om actief betrokken te zijn bij het vormgeven en uitvoeren van overkoepelende marketingstrategieën.
Vertrouwen: Het vermogen om betrouwbaar en integer te zijn in de relatie met elkaar geeft vertrouwen en kwam naar voren als het gedrag met de hoogste score voor zowel klanten als bureaus.
Uitdaging: Het omarmen van initiatief en het challengen van de status quo onderscheidt uitzonderlijke relaties van het gewone.
Het onderzoek is te lezen voor abonnees van WARC maar er is ook een podcast aflevering over dit onderzoek gemaakt en dit kan je hier luisteren.
IRIS Academy heeft een nieuwe opleiding ontwikkeld specifiek met betrekking tot dit onderwerp; 'Succesvol Samenwerken'. Deze exclusieve opleiding start op 28 Februari. In deze 5-daagse opleiding leg je de basis voor een top samenwerking waarbij je leert van de kennis en ervaringen van top sprekers uit de praktijk, van succesvolle cases én van de ervaringen van jouw medestudenten. Elke opleidingsdag wordt een ander thema behandeld waarbij we je meenemen in verschillende perspectieven zodat je als professional je eigen visie kan ontwikkelen.Meer informatie en inschrijven? Lees dan hier verder.