Marketing: Het Streven naar Echt Geluk

Guy van Liemt RM

Auteur:

Guy van Liemt RM

1574507962991
Blog
20 March 2024

Marketing: Het Streven naar Echt Geluk

Vandaag, 20 maart, wordt wereldwijd de Internationale Dag van het Geluk gevierd, een initiatief van Bhutan, het land van het Bruto Nationaal Geluk, dat in 2012 unaniem werd omarmd door alle landen van de Verenigde Naties. Tegelijkertijd verschijnt op deze dag het jaarlijkse World Happiness Report. Goede initiatieven die wereldwijd aandacht vestigen op geluk en de kennis hierover vergroten.

Geluk is voor velen echter een vaag begrip dat soms zelfs weerstand oproept. Begrijpelijk als je geluk slechts opvat als kortstondig plezier en genot. Of als het najagen van zoveel mogelijk geluksmomenten en topervaringen, het afwerken van je bucketlist en het op sociale media aan de rest van de wereld laten zien hoe gaaf je leven is en hoe gelukkig je bent, vaak om te imponeren.

Helaas is dit oppervlakkige perspectief hoe veel organisaties, merken en marketeers geluk opvatten en toepassen. We hebben een consumptiemaatschappij gecreëerd waarin consumeren het belangrijkste levensdoel lijkt te zijn. De mens als 24/7 consument.

Daarnaast wordt geluk vaak gezien als maakbaar, iets dat iedereen kan bereiken als je er maar hard genoeg naar jaagt. In de giftige cocktail met de zelfredzaamheidsgedachte is daarin (uiteraard) geen plek voor ongeluk. Ongeluk is niet ‘professioneel’ en bovendien wel héééél erg ongezellig. Mocht je niet gelukkig zijn, dan is dat toch echt je dikke vette, eigen schuld.

Maar dit oppervlakkige geluk is niet waar het werkelijk om draait. Zoals Paul Verhaeghe ooit treffend schreef: “We genieten ons te pletter, maar niemand is tevreden”. Echt geluk gaat over kwaliteit van leven, levensvoldoening, en een gevoel van welbevinden. Ongeluk hoort daar net zo goed bij, omdat het simpelweg deel is van het leven. Echt geluk gaat over jezelf kunnen zijn, overal en in alle omstandigheden, ook op je werk.

Het idee dat welvaart en geld gelijkstaan aan geluk heeft ons veel welvaart gebracht. En laat heel helder zijn dat elk land, bedrijf of gezin geld nodig heeft om een bepaalde kwaliteit van leven te hebben, maar we zijn hierin doorgeslagen. Hoewel velen zeggen dat alleen geld niet gelukkig maakt, handelen we toch vaak alsof dat wel zo is.

Ondanks alle welvaart is er nog steeds veel ongeluk, blijkt ook uit toenemend ziekteverzuim en de groeiende behoefte aan mentale ondersteuning. Bestaanszekerheid, gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid zijn helaas een thema in het leven van teveel groepen Nederlanders. Het streven naar geluk is universeel: iets wat elk mens op aarde wil en wat elke ouder voor zijn kind(eren) wenst. Daarom is de Internationale Dag van Geluk universeel omarmd.

In de jacht op verkoopcijfers en winstmarges lijken marketeers soms te vergeten waar het echt om draait: geluk. Waarom is het ultieme doel van marketing niet het bevorderen van geluk, van écht geluk?

Communicatieprofessionals spelen hierin een cruciale rol. Zij moeten afstappen van oppervlakkige verhalen en verhalen gaan vertellen die resoneren met de diepere, emotionele behoeften van mensen, die hoop bieden en inspireren. Van storytelling naar storymaking.

Dat begint met het creëren van het grote verhaal waaraan we allemaal zo’n behoefte hebben. Hoop (zicht op een doel, licht aan het eind van de tunnel, perspectief) is een belangrijke pijler van geluk, van kwaliteit van leven maar ook van vertrouwen – in de overheid, in organisaties en in de toekomst.

Verbeeldingskracht, vertaald naar verhalen, is wat mensen onderscheidt van andere levende wezens. Verhalen zijn in staat om emoties op te roepen, om mensen te raken op een dieper niveau dan feiten en cijfers ooit zullen doen. Verhalen creëren hoop, betekenis en mentale ruimte. Ze bieden de kracht om mensen te verbinden en te verenigen, waardoor je het gevoel hebt dat je minder of zelfs niet alleen bent.

Communicatieprofessionals moeten de authenticiteit bewaken en erop toezien dat organisaties en merken niet alleen gericht zijn op winstmaximalisatie, maar op het van betekenis zijn voor allestakeholders. Inclusiviteit en diversiteit van mensen en boodschappen zijn hierbij essentieel. Geluk mag geen exclusief voorrecht voor een bepaalde groep mensen zijn. Daarvoor is het échte geluk te belangrijk. Door diverse perspectieven te omarmen, kunnen merken een gevoel van betrokkenheid en verbondenheid creëren dat bijdraagt aan het algehele welzijn van de samenleving. Zoals Leo Bormans zegt: van happiness naar happinus.

Het is tijd voor marketeers om de jacht op kortstondige winsten op te geven en zich te richten op het bevorderen van écht geluk. Communicatieprofessionals hebben de kracht om dit te realiseren door zich te richten op authenticiteit, betekenisgeving, inclusiviteit en storymaking. Laten we samen werken aan een wereld waarin marketing niet alleen draait om het verkopen van producten gericht op het kortstondige geluk, maar om het duurzaam verbeteren van de kwaliteit van leven van meer mensen, want dat is uiteindelijk waar het echt om gaat!

Guy van Liemt