Blue Monday is inmiddels achter de rug. De meeste goede voornemens zijn misschien al weer ingehaald door de tijd. We hebben de voorspellingen en lijstjes voor zover mogelijk gezien en langzaamaan komen we weer in het juiste ritme. Als professional probeer je voor jezelf een beeld te krijgen wat het komende jaar gaat brengen. En het idee dat onzekerheid de enige zekerheid is komt je niet onbekend voor.
Ik moet dan denken aan de podcast MoneyTalk van Irene Koel waar Jitske Kramer te gast was. In deze podcast spreekt zij over de grote transformatie waar we in zitten. Deze transformatie gaat gepaard met het loslaten van het vertrouwde en het verleggen van grenzen. “In zo’n moment van chaos heb je ook weer leiderschap nodig. Hier stuit je op wat ik wel liminaal leiderschap noem. Voor het begeleiden van je mensen door die chaos heen, zie je doorgaans twee soorten leiderschap ontstaan. Er zijn enerzijds leiders die dan zeggen: zo zit het. Dat geeft duidelijkheid aan mensen in tijden van onrust. Anderzijds heb je leiders die de groep zelf gaan faciliteren, zodat mensen met elkaar kunnen ontdekken hoe het zit.”
Liminaliteit komt van het woord liminaal, wat letterlijk overgangsfase betekent. Het is de fase van de tussentijd. De fase die onzeker, onrustig en ongemakkelijk voelt. En die tegelijkertijd zo keihard nodig is om te leren. En wat is er inspirerender dan leren in een omgeving met gedreven vakgenoten? Met elkaar op zoek gaan naar je eigen-wijsheid. Oog in oog met onze ervaren partners, docenten, sprekers en andere deelnemers dompelen we je onder in diepgaande vakkennis. We inspireren jou én elkaar met nieuwe inzichten en perspectieven. Om je anders te laten kijken naar de rol en betekenis voor jezelf, je organisatie en je vakgebied.
Speciaal voor iedereen die zich hierin herkent verzorgt Iris Academy een aantal opleidingen. Maar met de ingang van 2024 introduceren wij in het voorjaar van 2024 ook zeven tweedaagse masterclasses. Met deze kortere duur wijken ze dus af van de langere opleidingen, die meer de verdieping zoeken. De masterclasses combineren allen de nieuwste theoretische inzichten met aansprekende praktijkcases.
Op de eerste plaats is er een unieke masterclass ‘Vernieuwende perspectieven op marketing, merken, communicatie, leiderschap en transformatie’. In deze masterclass delen de 10 Iris Academy partners hun inzichten en ervaring en laten zien dat de verschillende deelgebieden en specialismen verweven raken.
Daarnaast zijn er twee masterclasses van Mary Hoogerbrugge en Onno Maathuis. In de masterclass ‘Strategisch Positioneren’ staat het ontwikkelen van een relevante en onderscheidende positionering centraal. In de masterclass ‘Brand portfolio & Extensions’ maak je kennis met de portfoliotheorieën en strategieën en krijg je inzicht aan de hand van nationale en internationale casestudies.
De masterclass ‘Managen zonder macht’ van Joris Merks-Benjaminsen laat je kennismaken met een nieuwe leiderschapsstijl, waarin je je team(s) managet zonder te zwaar te leunen op het overwicht van je positie. Met als resultaat dat je mensen intrinsiek gemotiveerd zijn.
Exclusief bij de Iris Academy is de masterclass ‘Een winnend plan met OGSM’. Eén van de bestverkochte managementboeken nu in de ‘live’ uitvoerring. Ontwikkeld en begeleid door Marc van Eck en Niels F.C. Willems. Hier leer je hoe je een goed plan maakt met het OGSM-model (objectives, goals, strategies en measures). Met als resultaat een scherp richtinggevend plan, waarbij je bovendien leert hoe je dat in de praktijk werkend activeert.
De masterclass ‘Kleur bekennen en strategisch kompas’ door Rachelle van der Linden en Marco Derksen. Hierin leer je niet alleen hoe je een heldere positie creëert, maar ook hoe je dat onderscheidend vermogen in de praktijk doorvertaalt. Kortom hoe kom je tot strategische vernieuwing en een heldere zichtbare kleur in alles wat je als organisatie drijft en doet.
Tenslotte is er nog de Masterclass ‘Executive Marketing’ door Marc van Eck RM en Guy van Liemt RM. Het marketingvak verandert in een razend tempo. Wij hebben de diepe overtuiging dat marketing veel meer impact kan hebben en een aanjager én spil kan zijn in organisaties, juist in een wereld waarin technologie de marketeer helpt maar ook bedreigt. Tijdens de Masterclass Executive Marketing gaan we hierover in gesprek. Dat doen we op de eerste dag met verschillende CMOs. Op de 2de dag met CEO’s die onder meer met elkaar gemeen hebben dat zij allen een marketingachtergrond hebben.
Alle informatie over de nieuwe masterclasses vind je hier.