AI als samenwerkingsadviseur de toekomst voor adverteerders en bureaus?

Marco Derksen

Auteur:

Marco Derksen

Scherm­Afbeelding 2024 01 30 Om 12.52.32
Blog
30 January 2024

AI als samenwerkingsadviseur de toekomst voor adverteerders en bureaus?

Ik heb het afgelopen jaar veel geschreven over AI en ethiek in relatie tot wat dit nu van leiderschap vraagt. Ik vind het van groot belang dat je als digitaal leider, je bewust moet zijn van de risico’s van digitale technologie voordat je het gaat gebruiken. Een belangrijk aspect van leiderschap vind ik echter ook dat je de ruimte moet creëren voor het experiment om te leren wat AI voor jou of jouw organisatie kan betekenen.

Neem het belang van een goede briefing voor succesvolle samenwerking tussen adverteerders en bureaus, iets waar Carolien van 't Hek eerder over schreef. Een ervaren marketeer weet welke aandachtspunten belangrijk zijn voor een goede briefing aan een bureau. Maar hoe pak je dit aan als je het bureau nog niet goed kent of als je zelf nog onervaren bent?

Ik ben ervan overtuigd dat binnen enkele jaren elke marketeer zijn of haar eigen op AI-gebaseerde digitale assistent heeft. Een digitale assistent die helpt bij het maken van een briefing, het monitoren van campagnes en het uitwerken van de resultaten. AI zal de marketeer als mens niet vervangen, maar de marketeer die AI gebruikt zal wel degene zonder AI vervangen. Het is daarom hoog tijd om vandaag met het experiment te starten. Als voorbeeld heb ik een digitale assistent ontwikkeld op basis van ChatGPT van OpenAI:

OpenAI introduceerde in november 2023 aanpasbare ChatGPT-versies, bekend als GPTs, voor iedereen met een betaald abonnement van ChatGPT (op dit moment zijn dat ChatGPT Plus, Team en Enterprise). Deze GPTs markeren een nieuw tijdperk in AI, waarbij gebruikers zonder programmeerkennis ChatGPT kunnen personaliseren voor specifieke taken in werk of dagelijks leven. Een GPT is daarmee niets meer of minder dan een op AI-gebaseerde chatbot of digitale assistent.

Op basis van heuristische kennis van ervaren marketeers en de door Carolien genoemde richtlijnen van IPA (Institute of Practitioners in Advertising), heb ik in ChatGPT mijn eigen “Samenwerkingsadviseur” ontwikkeld, die mij advies biedt over het succesvol samenwerken tussen adverteerders en bureaus. In de configuratie van de GPT wordt onder andere gevraagd een korte omschrijving, instructies over hoe de GPT reagert op vragen van de gebruiker, enkele conversatiestarters ter inspiratie en je kunt ook documenten toevoegen als kennisbank.

Als de GPT klaar is kun je deze uiteraard zelf gebruiken, maar je kunt deze ook beschikbaar stellen aan mensen in jouw team, aan mensen die de link hebben naar de GPT of via de GPT Store voor iedereen met een betaald ChatGPT abonnement.

Als gebruiker kun je vervolgens aan de Samenwerkingsadviseur vragen stellen als “Hoe schrijf ik een effectieve briefing?”, “Hoe meet ik de impact van de campagne?” of “Hoe verbeter ik de communicatie met mijn bureau?”.

De Samenwerkingsadviseur geeft altijd een antwoord op je vraag. Het is belangrijk dat je bewust bent van het feit dat het AI-model achter ChatGPT geen zoekmachine is, maar een stochastisch model dat op basis van de instructies (prompts), het document van IPA en het algemene taalmodel van ChatGPT een antwoord geeft dat statistisch het best past. De gebruiker zal dus altijd het resultaat kritisch moeten bekijken en eventueel aanpassen waar nodig. Er is immers een (kleine) kans dat het antwoord fout is. AI gaat de mens niet vervangen, het gaat om hoe AI en de mens goed samenwerken om sneller en slimmer tot betere resultaten te komen.

En op de vraag welke opleiding je het best kunt volgen als je je verder wilt verdiepen in samenwerking tussen adverteerder en bureau, geeft het in ieder geval een prima antwoord ;)

Heb je een betaald abonnement op ChatGPT en wil je de Samenwerkingsadviseur zelf eens proberen? Log dan in bij ChatGPT.