Masterclass: Merkreputatie & Integer Leiderschap

Integriteit is de heilige graal van merkleiderschap en cruciaal voor het bouwen en behouden van een sterke reputatie voor je merk. Handelt jouw (merk)organisatie integer, ook als niemand kijkt? Het is tegenwoordig de grootste uitdaging voor organisaties en hun merken om te voldoen aan de heersende verwachtingen en waarden en normen, vanuit de omgeving van interne en externe stakeholders. 

Als je deze verwachtingen in kaart brengt, beschik je over een nieuw perspectief en fundamenteel vertrekpunt voor het handelen en het gedrag van je merk. In deze opleiding leer je hoe je integriteit internaliseert in jouw merkcultuur, gedrag en gemeenschappelijke vertrekpunten (missie, visie, purpose, waarden en normen).

2 dagen | 6 en 13 november '25
€€1.750* opleidingsprijs | € 1.485* voor leden van NIMA, bvA, VIA, Logeion en SWOCC
Locatie: Regio Utrecht/Naarden
*Alle genoemde prijzen zijn exclusief 21% btw
Frank Peters

Ontwikkeld en begeleid door:

Frank Peters

Programma


Dag 1 ochtend [Frank Peters]

De omgeving die meer druk uitoefent en de rol van reputatiemanagement in dit nieuwe perspectief

  • Als de omgeving de druk op het merk opvoert.
  • Omgeving als uitgangspunt voor merkhandelen.
  • Identiteit als vertrekpunt voor het gedrag van de merkorganisatie.
  • Kijk eerst naar de mens en dan naar de regels.
  • Leiderschap en kwetsbaarheid.
  • Moreel leiderschap is geen keuze.

Dag 1 middag [Remko van Broekhoeven]

Inzicht in de filosofische stromingen en verkenning van het begrip ethiek

  • Ethiek: verkenning van een explosief begrip.
  • Vijf verschillende visies op ethiek handelen voor je merk.
  • Alledaagse uitdagingen aan je moraal.
  • Hoe kan ik ondanks alles het goede doen.
  • Ethiek 3.0.

Dag 2 ochtend [Frank Korver]

Nieuw leiderschap, de communicatie/marketingmanager als tegenspreker van de CEO en de toekomstgerichte inrichting van de communicatiefunctie

  • De merkorganisatie in een turbulent krachtenveld vol valkuilen.
  • De onschatbare waarde van een goede manager communicatie/marketing.
  • De kenmerken van een moderne afdeling communicatie/marketing.
  • Invulling van je rol als adviseur naar de raad van bestuur of directie.

Dag 2 middag [Frank Peters]

Omgaan met stakeholderkapitalisme en het realiseren van stakeholderengagement in de praktijk, als onderdeel van langetermijnwaardecreatie voor alle stakeholders

  • De veranderende omgeving door de verplichte nieuwe Europese wetgeving CSRD en rapportage over ESG, met verplichting tot langetermijnwaardecreatie voor en met alle stakeholders.
  • Hoe voorkom je greenwashing en purposewashing?
  • Stakeholdermapping: stakeholders kennen en prioriteren.
  • Strategieën voor stakeholderengagement.
  • Verantwoording en verslaglegging.